Khamis, 16 September 2010

Cool ke bodoh?

Serius aku cakap, aku tak pernah pegang atau sentuh lansung telefon blackberry dengan iphone. Setakat tengok ada la. Tu pun kat tv dan kat kedai je. Tapi nak pegang dan tekan-tekan keypad lansung tak pernah.

Ada kenalan tanya aku- ko sampai bila nak pakai telefon skrin kaler hitam putih ni? taknak ke merasa pakai telefon canggih sikit?

Ok, aku mengaku aku memang nak. Tapi kalau kena beli dengan duit gaji atau duit mak bapak, jangan haraplah weh. Kalau free takpa. Pasal lepas tu aku boleh jual. Hasil jualan tu, aku nak beli benda lagi penting. Makanan ke pakaian ke. Tak pun simpan je. Kalau boleh la. Haha..

Tak salah nak ikut perkembangan teknologi, tapi jangan sampai jadi hamba. Tak kiralah teknologi ke fesyen ke gossip ke dan apa-apa pun sebenarnya.

Macam tu jugak dengan kenderaan. Aku memang tak cara la dengan model-model terbaru yang ada kat pasaran ni. Yang aku tahu kereta-kereta proton dengan produa je. Kereta import tu ada la sikit-sikit tau. Tu pun sebab bapak aku pakai. Kalau orang lain, aku tak cara pun.

Pasal kereta ni pun ramai jugak orang tanya kat aku.- weh, nanti ko kerja dapat gaji, taknak beli kereta ke? Toyota sekarang dah murah bai.

Jawapan standard aku macam biasa la. -kalau free nak la. Nanti aku jual kereta Toyota tu dan duit tu aku buat beli Datsun 120y. Takpun motor honda cup je. Bagi aku, kenderaan memang penting. Pasal kalau nak harapkan sistem pangangkutan awam kat sini, memang hampeh la. Macam tahik!.

Tapi kalau nak habiskan duit gaji kena potong pasal beli kereta baru, memang tak berbaloi. Dalam kepala otak aku tak pernah set pun untuk kerja best2 dan pastu dapat gaji pergi beli kereta. Lagi baik aku beli tanah, pastu tanam sayur, bela ayam dan bela ikan. Dapat jugak aku makan dari hasil tu. Kalau beli kereta, dapat makan karbon monoksida je la bai.

Ingat cool ke kerja kerani pakai kereta toyota vios dan berhenset blackberry? Padahal tempat kerja dengan rumah tak sampai 10km. Padahal guna henset setakat nak sms dengan call orang je, takpun update status kat facebook je. Cheh~

Konklusinya, aku bukan la alergik ke phobia ke paranoid ke dengan perkembangan teknologi ni. Tapi aku allergic dan phobia dengan kebodohan. Kebodohan terselah bila orang tu buat loan beli telefon mahal2, beli kereta mahal2 di luar kemampuan.

Orang pergi kerja naik basikal lagi cool la beb. Macam kat China, Sweeden dan Norway. Kat New York lagi la. Doktor ke manager ke engineer ke, diorang naik train dengan cab je. Patutnya budaya macam ni la harus dicontohi.

Owh lupa pulak, budaya barat semuanya teruk dan tak bermoral kannn. Budaya arab baru la betul kannn. Pasal orang arab ikut sunah nabi. Kalau macam tu, naik kuda dengan unta la. Baru la betul sunah nabi.

p/s: Jihad paling besar adalah jihad menentang kehendak hawa nafsu. Jom kita berjihad.

8 ulasan:

  1. sgt tersentuh hati ku ini.....huk2..... :(

    BalasPadam
  2. bob: hati ko tersentuh, tapi apa pulak otak ko cakap?

    naz: weh ape tuh?

    BalasPadam
  3. thats the problem of those people
    tersepit dengan trend.
    gyahahahahah~

    hail trend!
    gyahahahahahah~

    BalasPadam
  4. kita tak tersepit dengan trend secara tak sengaja.. tapi kita sendiri yang pilih untuk tersepit dengan trend..

    jadi trendsetter la. baru cool~ haha

    BalasPadam
  5. ana anta makan kurma tutup muka nmpak mata

    BalasPadam
  6. "Ingat cool ke kerja kerani pakai kereta toyota vios dan berhenset blackberry? Padahal tempat kerja dengan rumah tak sampai 10km."

    TWO THUMBS UP!

    bengap kn,beli kete mahal2,pastu bwk gi keje,park,pastu blk rumah..
    tiap2 bln byr loan mhl2 pstu sndr sengsara tiap2 bln..

    BalasPadam
  7. yarghhhhhhhh!!! betoi tue - aku sokong!! aku akan pakai henset apa pun - sampai lah rosak atau hilang atau kena curi - ikut trend?? ko nak mampus tukar henpon setiap 3 bulan - baik beli nasik ayam periuk besar - kalo satu harga henset terkini yg okay sikit RM 1100 katalah - berapa nasik ayam rempah sama limau ais lu boleh beli bhai...rugi rugi kah kah kah.

    BalasPadam