Ahad, 18 Julai 2010

Mari Bantu Saya

Hari ni aku bangun awal dari kebiasaannya. Aku jenguk kepala kat tingkap tengok langit masih gelap lagi, aku pun ambil keputusan sambung tidur. Tapi mata yang dah terbuka ni susah nak ditutup balik walaupun puas dah dipaksa-paksa. Oleh kerana usaha untuk tidur kembali tidak berhasil, maka aku ambil keputusan bangun je terus. Aku keluar dari bilik dan ke ruang tamu untuk melihat jam di decoder astro yang menunjukkan pukul 5.10 pagi. Apa jadah aku bangun awal hari Ahad macam ni, aku sendiri pun tak tahu.

Lepas dah gosok gigi dan sebagainya, aku jenguk ke dapur, tengok mak aku tengah overhaul sekitar kawasan dapur. Sebagai anak mithali, aku minta untuk menyambung kerja yang sedang dilakukannya. Setelah selesai, aku kembali ke bilik dan menghidupkan suis laptop untuk melayari internet. Aku login akaun facebook dan aku dapati ada 9 notifications, 1 message baru, dan 1 friend request. Tanpa membuang masa, aku settle kan semua notification dan friend request dulu, lepas tu baru buka messages. Ada 9 messages yang tak bereply selain 1 message baru dari membe lama aku. Aku pun buka message dari membe lama aku yang bernama kecik.

Mamat bernama kecik ni adalah jiran aku semasa tinggal di kuantan dan dia jugalah orang yang bertanggungjawab mengenalkan 'grunge' kepada aku. Dalam messagenye, dia memberitahu aku yang dia sudah menyiapkan satu lagu. Aku baru teringat yang aku patutnya menyiapkan lirik untuk lagu tersebut. Damn, gila gelabah aku bila si kecik ni bagi tahu dia dah siapkan lagu dan tinggal tunggu aku punya lirik je. Bulan depan dah boleh pergi record katanya. Untuk mengcover situasi, aku suruh dia rekod dalam komputer dulu, dan lepas tu send kat aku untuk mengadjust lirik agar sesuai dengan melodi lirik.

Tapi masalahnya mana aku nak cekau lirik dalam waktu yang singkat ni. Dah la lagu ni berunsur bloomy. Kalau gloomy tak apa la lagi sebab hari-hari aku memang gloomy je. Lebih lagi harga minyak naik, makin gloomy la aku. Kepada sesiapa yang baca blog ni dan merasakan hidup mereka sangat berbloomy, kongsilah la cerita anda. Mungkin cerita anda akan dijadikan lagu lepas ni. Hahah!

2 ulasan:

  1. kita semua memang sentiasa gloomy..

    BalasPadam
  2. ada tak idea nak suruh aku jadi bloomy?

    BalasPadam